Stamgroepen

Wie onze school binnenloopt ziet net als op een 'reguliere' basisschool, klaslokalen met een groep kinderen en een leerkracht. Een verschil is dat we op de Heijenoordschool niet spreken over een 'jaargroep', maar over een stamgroep en niet over een leerkracht, maar over een stamgroepleider. Vanaf de middenbouw bestaat de stamgroep  uit drie verschillende leeftijdsgroepen kinderen: de jongsten, de middelsten en de oudsten.

In een stamgroep van de onderbouw zitten kinderen van groep 1 en 2. De middenbouw bestaat uit groepen 3, 4 en 5 en de bovenbouw uit groepen 6, 7 en 8. Zo bevorderen we de samenwerking tussen de kinderen: de oudere kinderen leren nieuwe vaardigheden aan de jongere kinderen, de kleintjes inspireren de grote jongens en meiden met hun verrassende vragen. Jonger en ouder zit naast elkaar in de kring of deelt een tafelgroepje. Elkaar helpen is op onze school dan ook de gewoonste zaak van de wereld.

Iedere stamgroep heeft een eigen groepsruimte, het stamgroepslokaal, die samen met de kinderen wordt ingericht en beheerd. Dit helpt hen verantwoordelijkheid te ontwikkelen voor hun omgeving.

Naast de stamgroepen hebben we ook clusters, waarbij kinderen van verschillende stamgroepen samenwerken. Hierdoor kunnen kinderen van groep 1 iets leren van kinderen uit groep 4 of 8 en andersom. Als je meer wilt weten over wat er gebeurt in de verschillende stamgroepen, klik dan op een van de onderstaande bouwen.